- Tocht tegen kanker
- eRoutes onderweg
eRoutes onderweg
Hieronder vind je de veelgesteelde vragen met betrekking technische aspecten van de eRoutes app voor onderweg. Heb je een vraag over een ander onderdeel? Kijk dan onder het kopje FAQ voor de andere categorieën.
Je kan de eRoutes app gewoon weer opnieuw opstarten. Maar voordat je dit doet raden we je aan om zoveel mogelijk apps die je niet gebruikt (ook die op de achtergrond) te sluiten. Zorg ook dat je geen batterij besparende functies aan hebt staan, die zorgen er sneller voor dat je telefoon de app op de achtergrond afsluit.
Start eRoutes vervolgens opnieuw op. Je ziet nu in je scherm de melding: ‘Oeps er is iets misgegaan’. Kies ervoor om de activiteit te hervatten. De route aanwijzingen worden vanaf het punt van uitvallen weer opgepakt.
Ben je per ongeluk al een stukje verder gelopen? Kijk dan in de app naar de kaart en probeer weer terug te komen op een lichtblauw deel van de route, vanaf daar kunnen de gesproken aanwijzingen weer worden opgepakt. Als je weer terug bent op de route hoor je een stem ook zeggen ‘Je bent weer terug op de route’.
Zorg er voor de volgende keer voor dat de instellingen rondom Locatie permissies goed staan ingesteld.
Voor iOS
Optie 1:
- Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Privacy’ > ‘Locatievoorzieningen’.
- Zorg dat ‘Locatievoorzieningen’ is ingeschakeld.
- Scroll omlaag om de eRoutes App te vinden.
- Tik op de app en selecteer de optie: ‘Bij gebruik van app’.
Optie 2:
- Open je ‘Instellingen’
- Scroll helemaal naar beneden totdat je de eRoutes app tegenkomt.
- Tik op eRoutes
- Tik op ‘Locatie’.
- Zorg ervoor dat ‘Bij gebruik van de app’ is aangevinkt
- Zorg ervoor dat Exacte locatie is ingeschakeld
Let op: Dit kan er anders uitzien per toestel en iOS versie
Voor Android
Optie 1:
- Swipe omlaag vanaf de bovenkant van het scherm.
- Tik op Locatie en houd vast.
- Als je Locatie niet kunt vinden: Tik op Bewerken of Instellingen. Sleep vervolgens Locatie naar ‘Snelle instellingen’.
- Tik op App-rechten.
- Onder ‘Altijd toegestaan’, ‘Alleen toegestaan tijdens gebruik’ en ‘Altijd vragen’ worden de apps weergegeven die de locatie van je telefoon kunnen gebruiken.
- Als je de rechten van de app wilt wijzigen, tik je erop en kies je de locatietoegang voor de app. Zorg ervoor dat de eRoutes app onder ‘Altijd toegestaan’ staat.
Optie 2:
- Zoek het app-icoon op het startscherm van je telefoon.
- Tik op het app-icoon en houd dit vast.
- Tik op App-info .
- Tik op Rechten Locatie.
Kies de optie: Altijd: De app kan je locatie op elk moment gebruiken.
Let op: Dit kan er anders uitzien per toestel en Android versie.
Eén van de volgende tips biedt mogelijk een oplossing:
- Is je telefoon volledig ge-update naar de laatste iOS en Android systeemupdates?
- Ga naar de App Store of Google Play en controleer of je de eRoutes app kunt bijwerken.
- Controleer of je audio het bij andere apps wel doet.
- Heb je het volume van telefoon aan staan? Het schuifje aan de zijkant open?
- Soms staat je beltoon/belsignaal wel aan maar je audiovolume niet. Probeer vlak nadat je een activiteit bent gestart via de volumeknoppen van je telefoon het volume harder te zetten of ga naar de instellingen van je telefoon om het audiovolume voor meldingen harder te zetten.
- Staat je telefoon per ongeluk op ‘Niet storen’-modus of in de vliegtuigstand? Je hoort dan geen meldingen of audio van applicaties. Zet deze functies uit.
- Zet bluetooth uit, hoor je nu wel geluid?
- Voor iPhones: Ga naar Toegankelijkheid(Accessibility) -> Gesproken materiaal (Spoken Content) -> Stemmen (Voices) -> Nederlands (Dutch) . Hier kan je uit meerdere stemmen kiezen.
- Verwijder de app van je telefoon en installeer deze opnieuw. (Hiermee verlies je geen gelopen activiteiten of trainingsschema’s in je profiel)
De stem van de navigatie is hetzelfde als de systeemtaal van je telefoon. Als deze in het Engels staat ingesteld, zul je ook een Engelstalige stem horen.
Om dit te veranderen dien je de volgende stappen te ondernemen:
iPhones:
Ga naar Toegankelijkheid(Accessibility) -> Gesproken materiaal (Spoken Content) -> Stemmen (Voices) -> Nederlands (Dutch) . Hier kan je uit meerdere stemmen en talen kiezen.
Android:
Ga als volgt te werk als je instellingen voor tekst-naar-spraak wilt opgeven voor jouw Android telefoon:
- Ga naar de instellingen app van je Android telefoon. Instellingen kun je herkennen aan een tandwiel-icoontje.
- Selecteer Toegankelijkheid en vervolgens Tekst-naar-spraak-uitvoer.
- Kies de gewenste engine, taal, snelheid en toonhoogte.
Opmerking : De beschikbare tekst-naar-spraak-engines variëren per type telefoon. De opties kunnen bestaan uit de tekst-naar-spraak-engine van Google, de engine van de apparaat fabrikant en tekst-naar-spraak-engines van derden die je in de Google Play Store hebt gedownload.
Optioneel: Als je een korte demonstratie van spraaksynthese wilt horen, druk je op Afspelen.
Optioneel: Als je spraakgegevens voor een andere taal wilt instellen, selecteer je Instellingen en vervolgens Spraakgegevens installeren. Kies de taal die je wil installeren.
Als het op deze manier niet lukt, raden we je aan om de Google Text-To-Speech applicatie te installeren. Deze app zorgt ervoor dat je tekst uit applicaties kan omzetten naar spraak zodat telefoons deze kunnen voorlezen.
Om de Google Text-to-speech app op je Android toestel te gebruiken, ga je naar Instellingen > Taal & Invoer > Tekst-naar-spraak uitvoer. Selecteer Google Text-to-speech Engine als je favoriete engine.
Op veel Android-toestellen is Google Text-to-speech al ingeschakeld, maar je kan updaten hier naar de nieuwste versie.
Dit heeft vaak te maken met de instellingen van je telefoon. Dit kan je zelf doen om je GPS signaal weer aan de praat te krijgen:
iOS (iPhone)
Controleer eerst of je de app toegang hebt gegeven tot je locatiegegevens.
- Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Privacy’ > ‘Locatievoorzieningen’.
- Zorg dat ‘Locatievoorzieningen’ is ingeschakeld.
- Scroll omlaag om de eRoutes App te vinden.
- Tik op de app en selecteer de optie: ‘Altijd’: geeft toegang tot uw locatie zelfs wanneer de app op de achtergrond wordt uitgevoerd.
Let op: Dit kan er anders uitzien per toestel en iOS versie
Verhelpt dit het probleem niet? Probeer dan het volgende:
- Zet je telefoon uit en weer aan.
- Zet locatiegegevens uit en daarna weer aan. (wacht ongeveer 5 seconden)
- Zorg ervoor dat je altijd een rechte verbinding hebt naar de lucht.
- Sluit alle andere apps.
- Check of je wel een GPS verbinding hebt via een andere app die GPS gebruikt. Je kan hiervoor het beste een andere fitness app gebruiken en niet een navigatie-app zoals Google Maps, Waze of Apple Maps. Navigatie apps maken naast GPS ook gebruik van mobiele torens om je positie vast te leggen op bekende wegen en paden die daardoor de illusie kunnen wekken dat je GPS perfect werkt.
Voer een GPS-reset uit:
- Tik tweemaal op de homeknop. Hierdoor worden alle actieve apps weergegeven.
- Veeg de schermen van alle apps omhoog om ze te sluiten.
- Ga vervolgens naar de instellingen en schakel de vliegtuigmodus in.
- Als je dat hebt gedaan, ga dan naar de Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > en kies ervoor om de netwerkinstellingen opnieuw in te stellen via ‘Herstel netwerkinstellingen’
(let op: je moet hierna alle wifi-wachtwoorden ook opnieuw invoeren). - Zodra je telefoon is gereset, gaat je naar Instellingen > Privacy > Locatievoorzieningen > Zet deze uit, en daarna weer aan
Android
Controleer of je de app toegang hebt gegeven tot je GPS gegevens. Ga naar Instellingen > Locatie
Zet daar:
- Draadloze netwerken gebruiken op “aan”
- GPS-satellieten gebruiken op “aan”.
- App toegang geven tot locatie:
- Tik op Instellingen.
- Tik op Apps.
- Tik op de eRoutes App.
- Veeg van beneden naar boven over het scherm.
- Tik op Machtigingen.
- Als het schuifje achter ‘Locatie’ gekleurd is, staan de locatievoorzieningen voor de app aan. Tik op het schuifje om de instelling aan te passen.
Let op: Dit kan er anders uitzien per toestel en Android versie.
Verhelpt dit het probleem niet? Probeer dan het volgende:
-
- Zet je telefoon uit en weer aan.
- Zet GPS uit en daarna weer aan. (wacht ongeveer 5 seconden)
- Zorg ervoor dat je altijd een rechte verbinding hebt naar de lucht.
- Sluit alle andere apps.
- Schakel eventuele batterij-besparende instellingen uit.
- Check of je wel een GPS verbinding hebt via een andere app die GPS gebruikt. Je kan hiervoor het beste een andere fitness app gebruiken en niet een navigatie-app zoals Google Maps. Navigatie apps maken naast GPS ook gebruik van mobiele torens om je positie vast te leggen op bekende wegen en paden die daardoor de illusie kunnen wekken dat je GPS perfect werkt.
Ondanks dat we maandelijks onze kaarten updaten naar de laatst beschikbare gegevens kan voorkomen dat je route via een eigen weg of niet bestaand pad wordt geleid. Soms mag je hier wel gebruik van maken, maar soms ook niet. Pak dan je mobiel in de hand en probeer met een omweg weer op de route terecht te komen.
Probeer hierbij weer terug te komen op een lichtblauw stuk van de route, zo kan hij de route aanwijzingen weer oppakken. Als je te ver van de route afwijkt (en daarbij bepaalde knooppunten mist) kan het zijn dat de app de route aanwijzingen niet meer goed op kan pakken. Je ziet dan de melding ‘Keer terug naar de route’ in beeld blijven staan. Blijf in dat geval de route zelfstandig volgen aan de hand van de kaart, zonder spraak of tekst begeleiding.
Meer informatie: Onze eRoutes app maakt voor het uitzetten van de routes o.a. gebruik van OpenStreetMap. Op deze kaart worden door vrijwillige ontwikkelaars wereldwijd wegen aangegeven die o.a. geschikt zijn als wandelpad. We updaten maandelijks onze kaarten met de laatste gegevens. Helaas kan het voorkomen dat een wandelpad toch niet meer toegankelijk blijkt te zijn maar dat dit nog niet is aangepast in de kaart die wij gebruiken. Daardoor kan het dus inderdaad voorkomen dat een route wordt uitgezet over (inmiddels) eigen terrein.
Vervelend dat de GPS niet helemaal goed meegewerkt heeft onderweg. Je kunt in de app routes niet aanpassen of aanvullen, maar je deelname is nog steeds even waardevol.
Dit komt door de auto-pauze functionaliteit. Deze kan je in/uitschakelen via:
Ik > klik op het tandwieltje > vink auto-pauze aan/uit.
Wanneer auto-pauze is ingeschakeld, pauzeert de app automatisch wanneer je stilstaat en loopt weer verder als je verder loopt. Hierdoor hoef je je activiteit niet steeds handmatig te pauzeren wanneer je stopt.
In sommige gevallen werkt de auto-pauze functie niet goed; bijv. bij slecht GPS ontvangst of bij het veelvuldig stoppen. Je kunt de functie dan beter helemaal uitschakelen om te voorkomen dat de app de hele tijd gepauzeerd blijft.
Dat kan. Onder het scherm wordt de mogelijkheid gegeven om je Tocht te pauzeren of te stoppen. Wanneer je ervoor kiest om de Tocht te pauzeren kan je de Tocht daarna weer verder oppakken door te kiezen voor 'Hervatten'.